1st Panel in Ulm, thesis summary on subject “Education”

  1. Is (continuing-) education a right or a duty?
  2. Ageing and education are a lifelong process. Positive learning experiences in youth are prerequisite for learning motivation in older age. Ageing and old age should be learning subjects in schools and further education.
  3. Education requires good frameworks: easy to reach locations, via public transport accessible to older people, cost corresponding to income, new forms of education programs (learning, education connected more with communication and social exchange, access to socially-relevant themes such as access to new media should be cost-free for all). The active design of such frameworks is the task of politicians.
  4. Right to education for older people with disablements (seeing, hearing mobility), development of barrier-free education possibilities and also education possibilities in own home via the new media.
  5. Strengthening of learning motivation, especially of people with low interest in continuing education, through educational programs in areas that relate to their interests.
  6. Needed will be education consultants for older people in companies, health insurance companies, etc. who will prepare older people for their post-professional phase, respectively show them new ways to continuing education and to new fields of activity.
  7. Politicians are asked to initiate and to financially support an “Alliance for Lifelong Learning” including all education institutions and educational forms (formal, informal, non-formal).

11 Responses to “1st Panel in Ulm, thesis summary on subject “Education””

  1. Heinz Pfeiffer 21. March 2011 at 19:09 #

    Ich möchte das Thema Bildung / education einmal unter einem anderen Gesichtspunkt betrachten. Bildung spiegelt auch die gesellschaftlioche

  2. Monika Pfiszter 6. July 2011 at 11:01 #

    Weiterbildung in den späteren Jahren heisst für mich, dass wir Interessen verfolgen können, entweder als Information an der Oberfläche, aber auch sehr spezifisch und tief, sowohl mit der Möglichkeit, dafür Leistungsnachweise nach aussen zu erbringen, als auch als innere Bereicherung und Erweiterung von Kenntnissen und Gesamtüberblick . Für diese Art von Weiterbildung im Alter gibt es heute Angebote und Möglichkeiten, die sich unsere Elterngeneration nicht einmal vorstellen konnte. Um die Inhalte muss sich jeder Mensch nach wie vor selbst bemühen, aber die Möglichkeiten des Zugangs sollten für ältere Menschen immer wieder neu vorgestellt werden, mit technische Schulungen und Schaffungen von Netzwerken. Dafür brauchen wir Strukturen.